Conform Financial Times, se estimează ca până în 2023 piața globală de e-commerce va atinge 6,5 trilioane de dolari, totalizând 22,3% din totalul vânzărilor cu amănuntul. Pe măsură ce accesul la internet și adopția cresc rapid la nivel mondial, continuă să crească în fiecare an și numărul cumpărătorilor digitali. Pentru a satisface numarul crescut de cereri și pentru a răspunde provocărilor cauzate de lipsa forței de muncă, retailerii sunt într-o permanentă căutare de noi moduri prin care să-și automatizeze și să optimizeze activitatea.
O soluție care s-a dezvoltat masiv în perioada pandemiei și începe să ia amploare și în Romania, este transformarea magazinelor fizice în dark stores.
Ce sunt dark stores și ce aduc nou în modelul de e-commerce?
Un dark store este o locație fizică, un centru de distribuție cu amănuntul sau un punct de vânzare, care se adresează desfășurării operațiunilor de fulfillment. În general, este un depozit extins care poate fi folosit pentru a facilita un serviciu de click and collect prin care un client colectează sau primește o comanda plasată online.
Aceste centre de distribuție nu sunt deschise vizitatorilor, astfel permițând mai mult spațiu pentru inventarul magazinului și pentru a onora rapid și precis comenzile. Dark stores oferă cumpărătorilor multiple resurse și opțiuni prin care este îmbunătățită experiența de vânzare: livrarea acasă, livrarea în aceeași zi sau ridicarea din magazin.
Beneficiile dark stores
Pe lângă faptul că sunt o modalitate de a reduce costurile, a optimiza lanțul de aprovizionare și de a stimula cumpărăturile online, dark stores oferă și o serie de beneficii care nu se găsesc într-un punct de vânzare convențional.
Cumpărături rapide și fără contact
Necesitatea măsurilor de distanțare socială și de siguranță a creat nevoia și cererea de cumpărături fără contact. Dark stores permit consumatorilor să cumpere dintr-un magazin fără să fie nevoiți să intre în el. Ei își pot plasa comanda online și fie să o ridice, fie să o primească expediată. În acest fel, dark stores combină siguranța cumpărăturilor online cu satisfacția (aproape) instantanee de a obține produsul mult mai rapid.
Distribuție îmbunătățită și livrare mai rapidă
Transformarea magazinelor fizice în dark stores reprezintă o modalitate inteligentă de a accelera onorarea comenzilor mai rapid și mai eficient, prin includerea unei varietăți de opțiuni de distribuție și prin aducerea fizică a produselor mai aproape de consumatori.
Audiență mai mare și acoperire mai largă
Transformarea unui magazin fizic într-un dark store deschide ușa către un public potențial mult mai mare, deoarece produsele magazinului tău sunt acum accesibile online pentru toată lumea, 24/7.
Gestionare îmbunătățită a SKU
Un mare beneficiu al deschiderii unui Dark Store este adus retailului alimentar. Unul dintre motive este că Dark Stores îmbunătățește gestionarea SKU, prin optimizarea spațiilor de stocare și capabilitățile de click & collect. În industria alimentară există aproape la fel de multe SKU-uri câți clienți există, așa că acesta este un mare câștig pentru acești retaileri.
Mai ușor de gestionat produsele perisabile
Un alt motiv pentru care retailerii din industria alimentară prosperă prin implementarea conceptului dark store este că acesta rezolvă provocarea perisabilității. Livrarea alimentelor proaspete necesită un control impecabil al depozitului și o onorare eficientă a comenzilor pentru a minimiza timpul petrecut de un produs din momentul în care este scos din frigider până la livrare.
Posibilitatea de a stoca o gamă mai extinsă de produse
Deoarece clienții nu pot intra în dark stores, aspectul lor poate fi optimizat și planificat pentru mai mult spațiu de stocare și rute eficiente pentru alegerea produselor. Capacitatea de stocare îmbunătățită înseamnă disponibilitatea unei game mai mari de produse, iar un traseu optimizat pentru colectarea comenzilor precum și găsirea fără întârziere a produselor se traduc în mai multe comenzi livrate.
Control și management îmbunătățit al stocurilor
În unele cazuri, un dark store poate deservi livrărilor produselor care aparțin mai multor magazine din aceeași regiune geografică. Deoarece aceste depozite sunt zone fără clienți, poți controla mai bine inventarul și pot gestiona volume mai mari de comenzi.
Deși transformarea magazinelor fizice în dark stores a început cu ceva timp înainte de pandemie, ca o modalitate de a reduce costurile, a optimiza lanțul de aprovizionare și de a stimula cumpărăturile online, evoluția industriei de e-commerce pare să împingă acest concept spre o nouă etapă. Retailerii care recunosc și se adaptează la schimbările constante de comportament ale pieței sunt cei care vor câștiga inimile clienților de mâine.
Dacă ești în căutarea unui partener care să te ajute să înțelegi cum să profiți la maximum de noul peisaj al comerțului electronic, să îți optimizezi procesele din depozit pentru a economisi timp, să îți îmbunătățești performanța și să îți crești profiturile, IT Genetics este partenerul pe care îl cauți.
IT Genetics este formată din echipe de profesioniști cu o expertiză vastă și peste 15 de ani de experiență în furnizarea și integrarea soluțiilor IT specializate de logistică și depozitare. De-a lungul călătoriei noastre profesionale, am livrat cu succes sute de proiecte, folosind puterea transformatoare a automatizării pentru a conduce afacerile către succes.